Naar Tanah Lot en het strand...

9 oktober 2016 - Ubud, Indonesië

Vandaag is onze laatste hele dag in dit prachtige land. We gaan er echt van genieten! Om 09.30 uur gaan we richting Tanah Lot, een befaamde hindoetempel en daarna zien we wel...

Na ons ontbijt stappen we in en rijden richting Tanah Lot. We gaan via een andere weg dan anders, dus er is weer een hoop te zien. Dat duurde trouwens even voordat we op die weg waren, de straat langs het hotel had last van file! Maar niet getreurd, we hebben tijd! Koud zijn we onderweg of het begint te regenen. Nu zijn we nog wel even onderweg, dus de kans is groot dat het droog is als we aankomen. Na het eerste oponthoud schiet het aardig op. Na een uurtje zijn we op de parkeerplaats van de tempel Pura Tanah Lot. Deze ligt op een rots in de branding. Er is geen zon te zien en toch is het bloedheet. Het duurt niet lang of het zweet loopt met stralen van onze rug. Is het gevolg van de regen. Hierdoor hebben we een abnormaal hoge luchtvochtigheid. Het voelt alsof je de marathon in de sauna loopt! Het is een geliefde plek bij toeristen en dus ontzettend druk. Iedereen loopt elkaar voor de voeten en stopt plotseling om op de meest vreemde plaatsen foto's of selfies te maken.

Het is opkomend water en dat leidt tot grootse hilariteit. Je hoort ze zeggen, althans ik denk dat, "ga daar ff staan!" en even later krijgen ze een lading water over zich heen. Wij hebben nog tussen de rotsen kunnen klauteren, maar die komen nu helemaal onder water te staan, met een sterke stroming er tussen door. Er staat een mannetje driftig op een fluitje te blazen en met zijn handen te wapperen om mensen weg te sturen. Het wordt dus duidelijk te gevaarlijk. We lopen nog wat rond, eten een ijsje en lopen via de pasar terug. Hier en daar nog kijkend of er iets bij zit voor ons. De mensen hier zijn niet opdringerig en ook hier valt op dat de prijzen beduidend lager zijn dan in Ubud op de markt. We zoeken nog een Ganesha voor Kelly en Geoff, maar hier vind je alleen de donkere exemplaren. Dus toch nog maar even kijken in Ubud.

We vinden onze chauffeur weer terug en vragen hem naar het strand te rijden. Na wat oponthoud wegens wegwerkzaamheden rijden we door een klein dorpje waar het stikt van de Australiërs. We rijden door tot we een parkeerplaats vinden en gaan bij het strand kijken. Enorme golven zien we en surfers in de branding. Heel spectaculair om te zien, er is echter heel weinig strand vanwege het hoge water. We besluiten dus nog een "stukje" verder te gaan. We kunnen kiezen uit Seminyak of Jimbaran. Op aanraden van onze chauffeur kiezen we voor dat laatste... Dat ligt echter een stuk verder weg, ontdekken we later, en we rijden door Kuta. Wat een drukte! Sinds Java niet meer zoveel verkeer gezien. Het is maar goed dat we hier tot nu toe weg zijn gebleven. We rijden van de ene file naar de andere en ondertussen wordt het steeds later. Uiteindelijk komen we om 15.30 in Jimbaran aan. Hier is een echt zandstrand waar je met blote voeten op kunt lopen. Het is bewolkt, heeft denk ik net geregend en het is dus benauwd warm. We lopen naar een eettentje op het strand en genieten daar van onze lunch en het uitzicht.
We wandelen nog een stukje over het strand en besluiten terug te gaan naar het hotel. Het is nog een stukje rijden en het verkeer zal niet veel rustiger zijn. We nemen echter de tolweg. Super strak, veel minder druk en een hogere snelheid. Hierdoor zijn we voor donker terug. We spreken met de chauffeur af dat hij ons morgen om 16.00 uur ophaalt om ons naar het vliegveld te brengen. We hebben dan rustig de tijd om de koffers te pakken en een laatste rondje over de markt te maken.

We zijn even op ons terras gaan zitten. Een jong Nederlands stel loopt langs en komt even een praatje maken. Zij willen nog naar Gili T. en vragen hoe dat in zijn werk gaat. Ze worden steeds enthousiaster door onze verhalen. We geven ze nog wat tips en ineens is het 22.00 uur! We moeten nog eten dus mogen we wel opschieten. Ze geven ons nog de tip voor een restaurant hier in de straat, maar dat hebben we niet kunnen vinden. We gaan dus naar een andere want de meesten sluiten om 23.00 uur! Maar ook hier hebben we heerlijk gegeten. We slenteren terug naar onze villa en gaan naar bed. Morgen staat ons een lange reis te wachten en het afscheid van een prachtig land, met z'n prachtige natuur, heerlijk eten en lieve mensen!